Na podstawie przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym badanie techniczne ma na celu sprawdzenie pojazdu (art. 66) w taki sposób, aby korzystanie z niego
1. Nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę.
2. Nie zakłócało spokoju publicznego przez powodowanie hałasu przekraczającego poziom określony w przepisach szczegółowych.
3. Nie powodowało wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych.
4. Nie powodowało niszczenia drogi.
5 Zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu.
6 Nie powodowało zakłóceń radioelektrycznych w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych.
Kontrola przeprowadzana przez diagnostów wykonywana jest na podstawie:
a)dokumentów przedstawionych przez kierowcę ,
b) przy pomocy urządzeń diagnostycznych, o których mowa w załączniku do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury W sprawie badań technicznych i wzorów dokumentów
c) organoleptycznie.
Nie jest ona równoznaczna z diagnostyką szczegółową, która przeprowadzona może zostać tylko i wyłącznie w warsztacie samochodowym. Diagnosta zgodnie z przepisami zobowiązany jest tylko do wskazania usterek: drobnych, istotnych oraz stwarzających zagrożenie. Kontrolę wzrokową czyli organoleptyczną zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury W sprawie badań technicznych i wzorów dokumentów przeprowadza się bez demontażu zespołów i części pojazdu ustawionego na stanowisku diagnostycznym. Wykaz czynności oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego pojazdów nie wyczerpują wszystkich możliwych przypadków niesprawności . Po przeprowadzonym badaniu diagnosta wystawia zaświadczenie o stanie pojazdu. Niezależnie od tego, czy wynik badania jest pozytywny, czy negatywny za badanie należy uiścić opłatę zgodnie tabelą opłat załączoną do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 W sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów.